BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

NUFFNANG ADS

Friday, May 20, 2011

Melayu itu Lemah?!


Salam dan Halooooo....


Tajuk hari ni bukan la nak berkisahkan mengenai politik. Jauh sekali sebab memang aku ni tak pandai berpolitik. Lagi-lagi kalau cerita sikit pasal politik mula la kene 'band' dengan orang ramai lagi, kene-kene kita ni pulak cerita pasal keburukan kerajaan. Silap-silap kene tahan masuk ISA.

Korang pernah tak dengar orang cakap kita Melayu ni lemah? Hidup berasaskan subsidi kerajaan. Kalau tak ada subsidi, ha..mulalah hidup terkontang-kanting macam mayat hidup. Kita orang Melayu ni tak pandai ape, yang tau..hanya kerja jadi tuan...atau bahasa kasar 'mando'. Hidup dengan mengarahkan orang lain buat kerja, sedangkan diri sendiri tak tau nak buat kerja.

Ada juga kes yang orang Melayu sendiri malu nak mengaku Melayu. Kata nya Melayu ni kaum yang tak ada 'standard'. Betul ke? Tak tau la kalau ape orang tu cakap betul kan. Apa hina sangat ke lahir ke dunia sebagai seorang Melayu? Sampai ada satu ketika dulu ada yang mengatakan yang 'Melayu' ni dalam erti bahasa jawa nya.....ahaaaaa.... Tak perlu la nak cerita kat sini.

Kalau dari segi sejarah, kaum Melayu ni memang terkenal dengan siri-siri penjajahan. Sebab ape kene jajah? Sebab kita lemah, katanya. Aha..jadi pada korang yang membaca, rasa-rasanya betul ke hujah-hujah ni yang mengatakan Melayu ni lemah, dari semua aspek kita ni memang kurang serba serbi. Tak macam India tak macam Cina TAK MACAM orang Barat yang ada identiti. Sejarah diorang semua bertulis, ada bukti. Tapi kita ape ada? Haram......

Jadi dengar kan pula hujah ni. Siapa kata Melayu ni lemah? Kaum yang satu masa dulu menguasai lautan dan hutan. Membina kapal besar-besar dan istana mewah-mewah. Ada ke orang India dan Cina tolong kita masa tu? Siapa yang reka kapal dan istana kalau bukan orang Melayu sendiri. Mempunyai perlabuhan terbesar dan terkaya di dunia. Mempunyai emas bergunung-gunung dan rempah bertimbun-timbun. Apa mitos ke ni? Ke cerita dongengan je?

Tapi orang Melayu ni tak ada bukti sejarah bertulis yang konkrit yang mengatakan kita ada semua tu satu masa dulu. Siapa cakap? British yang cakap. Siapa cakap? BRITISH yang cakap. Jadi kita ni hidup dengan percaya kata-kata British la ye? Alahai, patut la kita tak kemana-mana.

Kita lihat semula sejarah kaum-kaum lain yang 'pupus'. Sebagai contoh, kaum Aztec. Macam mana kaum yang satu masa dulu hebat secara tiba-tiba hilang macam tu je. Kaum Monggol yang hebat dan berani. Dan kaum Melayu yang hilang dari peta dunia.

Pernah terfikir, kaum apa yang kat dunia ni tak tau nak mencatit tapi mampu membuat perlabuhan? Kalau betul la kita tak ada sejarah bertulis. Tapi masakan nama kita tercatit dalam catatan pengembara Rom,Cina dan Arab.

Tak rasa mengarut ke kalau tiba-tiba kaum kita tak ada catatan yang menceritakan mengenai kehebatan Melayu sedangkan kaum-kaum lain ada. Apa kita ni bodoh sangat ke masa tu sampai tak terfikir nak mencatit. Apa kita tau? Korang percaya ke kalau aku katakan kaum kita ni dulu hebat. Ada meriam sendiri. Kapal yang jauh lagi besar dari kapal Portugis. dan kubu yang teguh-teguh.

Mesti la korang tak percaya sebab diri kita sendiri dah disuapkan dengan ideologi British sejak sekolah rendah lagi. Korang percaya bulat-bulat ape yang tertulis dalam teks Sejarah yang korang baca kat sekolah tu?

Jadi korang fikir-fikirkan la sendiri. Kalau kaum kita sendiri yang cakap kita ni lemah, jadi lemah la kita. Kalau kaum kita sendiri yang selalu dengki dan berniat buruk kat kita, jadi lemah la kita. Kalau kaum kita sendiri yang sentiasa nak menjatuhkan kita, jadi lemah la kita. Kalau kaum sendiri yang berkomplot dengan kaum lain untuk mendapatkan keuntungan peribadi, jadi lemah la kita.

Aku pun malas nak berceloteh panjang sebab aku tau, korang pun bukan suka topik ni. Jadi korang fikirkan sendiri. Dan ingat balik, yang kita dijajah sebab kaum kita sendiri. Dan artifak serta bukti kita tak ada, sebab semua dah dibawa lari penjajah dan dimusnahkan. Sebab apa? Sebab mungkin kaum kita ni, kaum 'MELAYU' merupakan kaum yang hebat dan perlu dimusnahkan terlebih dahulu. Mungkin...siapa tahu??

-Tamat-

0 comments: